We gaan ervan uit dat de basis bekend is. Page titles, een relevante H1, mooie url’s en (alt) titles moeten gesneden koek zijn.

Wat kun je anno 2014 nog meer doen om beter vindbaar te zijn, een hogere doorklik te genereren en je te onderscheiden van de steeds professioneler wordende concurrentie? 5 tips:

Rich snippets plaatsen

Beoordelingen van een product, restaurant of dienst. Beschikbaarheid, vanaf prijs, auteur van een boek of pagina, bereidingstijd van een gerecht. Je kunt een stuk meer info kwijt in een zoekresultaat. En dus relevanter resultaat bieden voor de zoeker. Google geeft via Webmaster Tools uitleg over het gebruik van Rich Snippets op jouw pagina’s.

Responsive design

Het aandeel van online bezoek via mobiel en tablet neemt grootste vormen aan. Het is afhankelijk van de branche waarin je opereert, maar kijk niet raar op als 30% van je bezoek jouw site bezoekt via een mobiele telefoon. Maak daarom de site responsive, zodat op ieder schermformaat de site goed te bekijken is. Laat op de kleinste formaten alleen de kern van de pagina zien, en laat onbelangrijke details weg.

Gebruiksvriendelijk? Het kan beter

Het klinkt logisch, maar is een verbeterpunt waar veel websites nog winst kunnen behalen. Het gebruik van je website moet logisch en handig zijn voor de gebruiker.

  • Open contactformulieren op de pagina waar de gebruiker zich bevindt, bij voorkeur in een overlay waarbij de achtergrond van de site nog te zien is.
  • Wees concreet. Niets is zo irritant op een website als wollige verhalen, wanneer je op zoek bent naar informatie. Zorg dus ook dat de informatie scanbaar is.

Meet attributie

Het is niet meer van deze tijd om naar de laatste klik te kijken om te evalueren welke bron jou een bezoeker of conversie heeft gebracht. Vaak dragen meerdere bronnen bij aan een uiteindelijke klant. Wanneer je dit goed inzichtelijk hebt, kun je nog beter jouw marketing geld besteden aan de juiste middelen. Meet daarom de bijdrage van e-mailverkeer, SEA, bannering campagnes en retargeting en bekijk attributie, bijvoorbeeld via Shop2market.

Luister naar experts

1 persoon die verstand heeft van alle online marketing? Ongeloofwaardig. De online wereld verandert zo snel dat je niet op alle fronten kennis kunt bijhouden en in de praktijk kunt brengen. Er zijn grote bureaus die voor ieder kennisgebied een eigen expert hebben zitten, prima. Maar wanneer een klein bureau aangeeft je te kunnen helpen met SEO, SEA, Social Media strategie, affiliate marketing, display campagnes en e-mailmarketing, let dan op. Een goede basiskennis is zeker mogelijk, maar de echte diepgaande tips en trucs krijg je van een expert.